You wouldn't steel a car..

Så jag måste fortsätta dagen ämne: piratkopiering/downloading/lernaddning/vaddunuvillkalladet.

Vi skulle kolla på Marie Antionette på historian idag och den där reklamen kommer upp, you wouldn't steel a car, you wouldn't steel a .. but you would download. Vendela kommenterar hur dålig den reklamen är och simon fyller i med något i stil med "men det stämmer ju inte". Då svara jag "jo för du tar något som du inte har betalat för" och bla bla diskussionen går igång.
Och det pågick HELA dagen. Jag och simon fortsatte till och med på bussen hem.

Men.
Det är ju samma sak? Något han tillverkat en bil och någon har köpt den, blir den stulen förlorar personen som köpte bilen pengar. Om någon gör en låt (=pengar för studio, matriel mm.), och någon laddar ner musiken helt gratis, då förlorar ju artisten pengar? Visst, det är inte olagligt med att ladda ner utan att fildela (i alla fall har jag hört det så) men jag menar man tar ju ändå del i brottet. Och nej det är inte exakt samma sak som att sno en bil, men du tar fortfarande något utan lov och utan att betala. Det är som att tycka att snatta är okej för det är ett "mindre brott" än att råna en bank.

Jag tror på att man ska stötta sina favorit artister, så köp cd skivor och gå på konserter! Ha kul ;)
Nu ska jag bara lussebullar. So long


piracy is a crime

Kommentarer
Postat av: Hanna

håller verkligen med. jag laddar aldrig ner fastän man ibland är sugen för cdskivor är så jävla dyrt nu för tiden men om fler slutade ladda ner kanske det skulle bli lite billigare

2008-12-10 @ 19:04:46
URL: http://overture.webblogg.se/
Postat av: Emma

Jag skulle gärna ha cd-skivor om det blev billigare! Egentligen, jag känner inte för att köpa en håkan skiva för ungefär 100 kr när jag kan ladda ner det helt gratis och bränna ner det på en skiva. Visst det blir inte samma känsla, men 100 kr kan man faktiskt spendera på annat hihi :)

Men jag älskar dig ändå!

2008-12-10 @ 23:06:04
URL: http://likeyours.blogg.se/
Postat av: David

jag gillade den där debatten ;) a never ending story :D

2008-12-11 @ 21:39:37
URL: http://tegneborg.blogg.se/
Postat av: Emelie

HAHAH jag gillar inte den debatten.. fan det gick ju hett till där under lektionen.. MEN.. det är ett brott, men inte samma sak som att sno en bil, faktiskt :) ligger något i både dina och simons åsikter som stämmer! höhöhö..



Se yoou imorgon <3

2008-12-14 @ 20:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0